STG Schoorl

4 november 2015

4 november 2015
11-11-2015 11:26 Gerard Pater

Door Klaas Tillema.

Loopjournaal, woensdag,

Woensdag, 13 lopers. Rob had een nieuwe route. Langs de ventweg N9 in noordelijke richting, via Regbertslaan terug over de Oorsprongweg.

Eén minuut tempo, Minuut R, twee minuten. Uitlopen op de Zeeweg tot de trap.

Vrijdagmorgen: Sander, Sander en Dick vertrekken van Schoorldam voor een mooie duurloop.

Zaterdag, 7 november 2015.

Drie lopers. Harde wind uit het zuiden. Duurloop over Frederikslaan naar Schoorl aan Zee, voor de wind over het strand naar Hargen, Via fietspad terug.

1 uur 11 minuten, bijna  12 km.

Zondag, 8 november:

Derde Bosloop Schoorl. Zie persbericht en de uitslagen als bijlagen.

Berenloop Terschelling: Zie het verslag hieronder.

Mooi interview van Michiel op RTV 80.

Maandag, 9 november.

Kalender:

Zondag, 15 november: Zevenheuvelenloop Nijmegen.

Zondag, 15 november: Winterdualthon IJsbaan De Meent Alkmaar

Nieuws:

Na dit weekeinde een wat rustiger periode tot 13 december: Vierde bosloop.

Opnieuw winst voor Oscar Wokke bij Bosloop Schoorl De Bosloop Schoorl had zondag een bekende winnaar in Oscar Wokke. Hij bereikte na ruim 41.42 minuten de finish van het zware duinparcours. De snelle loper uit Heiloo won ook al de decembereditie van vorig jaar. Bij de dames ging de strijd tussen Eline Lute en Suzanne van de Weide, de winnares van vorige maand. De Zuidscharwoudse Lute won afgetekend in 47.09. Dominique Kitou en Michel van den Bergh, beide uit Schoorl vochten tot op de finish om de winst op de 4 kilometer.

Kitou was uiteindelijk de snelste in 18.20, één seconde voor Van den Bergh. De dames 4 kilometer kende ook een Schoorlse winnares. Isa Lam won in 25.11 en bleef daarmee Manon Ruinaard uit Bovenkarspel maar liefst drie minuten voor.

De Boslopen worden georganiseerd door de Schaatstrainingsgroep Schoorl. De volgende Bosloop is op 13 december 2015. Zie www.stgschoorl.nl

Uitslagen:

Kwart marathon Heren

1, Oscar Wokke, Heiloo, 41.42

2, Marco Molenaar, Oudkarspel, 43.21

3, Ronald Meijer, Heiloo, 45.19

4, Sander Kager, Warmenhuizen, 45.26

5, Martin Hoogland, Volendam, 45.29

Kwart marathon Dames

1, Eline Lute, Zuid-Scharwoude, 47.09

2, Suzanne van der Weide, Den Helder, 48.22 3, Yvonne Slijkerman, Heerhugowaard, 57.40 4, Jorien Borst, Heerhugowaard, 61.09 5, Maurien Borst, Heerhugowaard, 62.52

4 km Heren

1, Dominique Kitou, Schoorl, 18.20

2, Michel van den Bergh, Schoorl, 18.21

3, Dick van der Weide, Den Helder, 21.57 4, Joris Oudwater, Bergen, 23.26 5, Niels Oudwater, Bergen, 23.27

4 km Dames

1, Isa Lam, Schoorl, 25.11

2, Manon Ruinard, Bovenkarspel, 28.06

3, Sacha Koenis, Grootebroek, 28.07

Berenloop 2015 Terschelling.

Zaterdag 7 november was het zover. Vroeg uit de veren richting Harlingen voor een weekendje Terschelling met op zondag de Berenloop. Het weekend werd georganiseerd in het kader van een loopproject van PWC, waar ik door een oud-collega voor was uitgenodigd. Om half 10 vertrok de boot met zo’n 60 mensen richting Terschelling, waaronder een 15-tal TDR-atleten, die ook het hele weekend mee waren. Onderweg een paar zeehonden gespot, waarna we tegen de middag in de haven van West-Terschelling aanmeerden. Na een lekkere lunch sprongen we op de fiets voor een aantal buitenactiviteiten. Onderweg konden we alvast de laatste 6 km van het parkoers verkennen, dan wisten we wat ons te wachten stond.

’s Avonds een pastamaaltijd op het strandpaviljoen (voor de kenners:

Heartbreakhotel) en toen redelijk op tijd onder de wol, om zondag fris aan de start te verschijnen.

En waar het zaterdag nog wat regende en flink waaide, was het weer zondagochtend uitstekend. Vrijwel wind-stil een graad of 10-12 en een zonnetje dat af en toe achter een wolk zat. Dit gingen niet de barre omstandigheden worden, die ze op Terschelling gewend zijn bij de Berenloop (2 jaar geleden werd ie zelfs afgelast vanwege de storm). Op het gemakje naar de start onder aan de Brandaris. Daar troffen we een gigantisch lang startvak aan, want in een smalle winkelstraat heb je wel wat lengte nodig voor 4000 lopers. Gelukkig kon ik me er ergens tussen 2 dranghekken tussen de meute voegen, waardoor ik niet al te ver naar achteren zat.

Om 12 uur klonken startschot en scheepstoeter. De eerste twee kilometer waren behoorlijk druk op de smalle straten door West-Terschelling en de haven, maar daarna hadden we alle ruimte op de hoofdweg richting Oosterend. Het liep redelijk ontspannen, wind overwegend schuin in de rug. Rond kilometer 10 draaiden we voorbij Midsland richting strand. Waar ik meestal op tempo loop, had ik vandaag besloten om juist de hartslag in de gaten te houden, zodat ik nog redelijk fit op het strand aankwam. De strandopgang en het eerste stukje strand waren zwaar, maar daarna was het een mooi vlak strand, wat redelijk hard was.

Bij West aan Zee na een kilometer of 15 weer het strand af, dat was even doorbijten, maar gelukkig niet zo zwaar als dat op Texel was. Gelukkig maar want daarna volgde nog ruim een kilometer vals plat, de Longway naar West-Terschelling. En terwijl ik daar liep leek het wel met iedere stap harder te gaan waaien.

Het was echter zo’n dag dat de vermoeidheid niet kwam, dus ik kon steeds heerlijk van groepje naar groepje lopen. En wat bij Texel het vervelendste stuk is (de laatste 3 á 4 km op de open vlakte), komt bij de Berenloop juist het lekkerste deel. Geleidelijk afdalend door het bos naar West-Terschelling. Dat maakte een versnelling mogelijk, waar ik zelf niet op gerekend had. Mijn laatste km was rond de 4.20. Super tevreden was ik in 1.37.31 weer terug bij de Brandaris. Daar bleek TDR aardig huis te hebben gehouden. Ronald Schreur op 1, Michel Butter op 2 en Uwi Ambroise op 3. Ook plek 5, 6 en 7 waren voor TDR. Vlak bij de finish stonden soep en broodjes klaar, daarna een heerlijke douche in het appartement.

Met een gezamenlijk diner en daarna een bezoek aan de Groene Weide (voor de ouderen onder ons: het café van Hessel) werd een prachtig en sportief weekend afgesloten. Maandagochtend om half 7 met de boot, waarna het gewone ritme weer kon worden opgepakt.

Michiel Beeldman.

Recente items

22-01-17 16:18 Dennis van Dok ijsbaan

https://schoorlseijsclub.nl

22-01-17 16:02 Dennis van Dok Schoorlse IJsclub

Website van de Schoorlse IJsclub lees verder...

18-10-16 18:45 Dennis van Dok Fusie met STG Bergen afgerond

De fusie met de STG Bergen is rond. lees verder...

27-05-16 23:36 Dennis van Dok algemene ledenvergadering 2016

Op donderdag 19 mei vond de algemene ledenvergadering van de Schaatstrainingsgroep Schoorl plaats in het clubgebouw van de Schoorlse IJsclub.

Vanwege de aanstaande fusie met STG Bergen was dit tevens de laatste keer onder deze naam.

lees verder...

25-05-16 14:30 Gerard Pater 18 mei 2016

Onder reactie van Klaas

Loopjournaal woensdag, 18 mei 2016.

Woensdag, 16 lopers, goed loopweer, 1 km-training, hoek Zeeweg-Nieuweweg.

Bospad-schelpenpad rechts-Julianalaan richting Berenkuil, rechts Zeeweg tot start.

Eerste km 7 ½ minuut, daarna 7, 6 ½, 6, 5 ½.

lees verder...

22-05-16 18:48 Gerard Pater 11 mei 2016

Onder redactie van Klaas Tillema

Loopjournaal, woensdag,

Woensdag. Na twee woensdagen geen training nu weer begonnen met 14 lopers.

Volop zomer boven de 20 graden. Rob had gekozen voor een duurloop met versnellingen. Wel erg zweten.

lees verder...

22-05-16 18:46 Gerard Pater 6 mei 2016

Onder redactie van Klaas Tillema.

Loopjournaal,

Tussen alle vrije en bijzondere dagen was op vrijdag, 6 mei de Cityrun. Het verslag is al toegemaild. Zondagmorgen om 8.00 uur kwamen de lopers weer op gang.

Vrijdag, 6 mei was de eerste zomerdag 2016 en zaterdag en zondag volgden als zodanig.

lees verder...

09-05-16 20:15 Gerard Pater Cityrun by Night Alkmaar, vrijdag, 6 mei 2016

Weer een bijzondere avond en weer totaal anders.

lees verder...

04-05-16 11:30 Gerard Pater 27 april 2016

Loopjournaal.

Woensdag, 27 april geen training wegens Koningsdag.

Zaterdag, 30 april. 9 lopers, Dick Ernste trainer.

Lange training.

lees verder...

02-05-16 19:59 Gerard Pater 20 april 2016

Onder redactie van Klaas Tillema

Loopjournaal,

Woensdag, (midweekje vakantie).

Aankomende 2 weken geen training:

Koningsdag, woensdag, 27 april en woensdag, 4 mei.

Zaterdag, Dick Ernste trainer, 9 lopers voor improvisatie-training.

Opzet: 5 minuten lopen, 1

lees verder...