STG Schoorl

2 maart 2016

2 maart 2016
Gerard Pater

Onder redactie van Klaas Tillema.

Loopjournaal woensdag, 2 maart 2016.

Zaterdag,

Dag Klaas,

Nadat je ons verlaten had, zijn we doorgelopen tot aan de parkeerplaats en net daarvoor links. Na 300 meter de duinen weer in, na 200 meter links richting de zandverstuiving. 1e rechts omhoog via het mulle zand naar de Baaknolweg, richting de Nieuwe weg. Aan het einde van de Nieuwe weg nog even naar rechts om op de Zeeweg uit te komen bij de Berenkuil. 7 maal 3,2,1 minuten en 1 minuut wandelen. Bij elkaar 10km gelopen in prachtige zonnige omstandigheden door het wonderschone Schoorlse natuurgebied. Alle hoofden weer leeg en veel energie op gedaan.

Groet, Gerard Pater.

Zondag, 6 maart 2016.

9.00 uur: 3 lopers ( Ronald, Michiel, Chris) voor het Bio-rondje over 17 km.

Den Helder-Schagen 25 km. Lees het verslag van Dick, staat hieronder.

City-Pier-City Den Haag (CPC)

Halve marathon Yde Dekker, startnr 19712, Tijd: 1.47.55. (Gus 1.48.47)

Nieuws:

OPROEP: Er is weer ruimte voor lopers voor de vrije training op de zaterdagmiddag.

Vertrek bij HET BANKJE NR 43 langs de Schoorlse Zeeweg, precies om 4.00 uur.

Verzamelen 10 minuten eerder. PROBEER HET EENS!!!!!!!!!

Kalender:

Maandag, 14 maart: inschrijven Cityrun Alkmaar (Championleden vanaf 22 februari) Zondag, 20 maart: Circuitloop Zandvoort

De hel van het Noorden

Den Helder, Zondag 6 maart, 11.53 uur. Kilometer 0. Met een paar honderd andere hardlopers staan Sander K, Paul, Sander B. en ik op een troosteloos achterafstraatje in Den Helder. Koud! Dit is de start van ‘de hel van het Noorden’. De speaker noemt de lopers die al alle 21 edities hebben meegedaan.

We bespreken de tactiek. We gaan voor een tijd net boven de twee uur. Sander, Sander en Paul zien dit als een training voor de hele marathon en willen niet op hun hardst (zeggen ze). Ik zelf denk beslist niet harder te kunnen.

Km 0, 12.00 uur. Het startschot. Ga ik het wel volhouden? Vannacht werd ik er een paar keer zenuwachtig wakker van. De eerste stappen gaan goed, Sander loopt op kop, de snelheid is te doen. Een eerste hellinkje het duin in.

Km 1. Vijfentwintig seconden onder het schema. Een regenwolk drijft voor ons uit naar het zuidoosten. Als we niet tè hard lopen blijven we achter de regen.

Km 2. We proberen iets langzamer te lopen, maar het gaat te gemakkelijk. Bij de ‘hel van het Noorden’ hoor je storm tegen te hebben en een vlaag koude regen in je gezicht. Zo was het twee jaar geleden. Nu krijg ik het zelfs warm.

Km 3. Door het bos. Lekker zachte ondergrond. Was het hele parcours maar zo.

Km 4. Een keihard hijgende jongen komt in ons groepje lopen. Hij doet de estafette-variant van de ‘hel’ en hoeft dus maar 9 kilometer. Zal hij dat halen?

Hij gaat een paar keer Sander’s hielen staan. Gelukkig houdt hij ons tempo niet vol.

Km 5. Nu al meer dan een minuut voor op schema. Dat is niet de bedoeling. Paul gaat voorop lopen om het tempo te drukken, maar hij gaat alleen maar harder. Dan blijkt waarom: hij heeft een fotograaf gespot. Achter ons vormt zich een pelotonnetje.

Km 6. De zon schijnt. Handschoenen uit, sjaaltje af, petje af. Maar waar laat ik dat allemaal? Ik prop alles in mijn hardloopbroek. Geen gezicht al die bobbels aan alle kanten van mijn broek. Oudere fietsers in strakke sportkleding heten Mamil’s, las ik vorige week in de NRC. Ben ik dat als hardloper nu ook? (Mamil:

middle aged man in lycra).

Km 7. Een drinkpost. Zal ik wat drinken? Lopend drinken wordt verslikken. Maar stilstaan is ook niks. Ik ren de uitgestoken handen met bekertjes voorbij.

Km 8. Sander wil een heel lange, beetje slungelachtige man inhalen, maar die vindt dat niet leuk. Sander krijgt een elleboogstoot en de man versnelt. Waar gaat dit over?

Km 9. We lopen op een fietspad boven over de duinen. Toch een stukje tegenwind.

Lekker als afkoeling.

Km 10. De polder in. Langs zomerhuisjesparken. Over een oude zeedijk, die nu midden in het land ligt. Het dorpje ‘t Zand ligt in de verte. Hoe komen we daar ooit? En zelfs dan zijn we er nog lang niet.

Km 11-13. Blik op oneindig en doorlopen.

Km 14. Tijd voor zo’n vieze gel. Op langere afstanden onvermijdelijk om de man met de hamer te omzeilen. Het blijft er gelukkig in.

Km 15. Ik krijg het moeilijk. We lopen nog steeds onder ons schema en Sander, Sander en Paul weten nu zeker dat ze onder de twee uur willen komen.

Km 16. De vlotbrug over het Noordhollands Kanaal. Toch wat drinken bij de drinkpost. Er belandt meer water op mijn bril dan in mijn mond. Zal ik proberen het gaatje met Sander, Sander en Paul dicht te lopen? Ze lopen zo hard door dat ik niet hoef te kiezen.

Km 17. Een lang saai stuk langs het kanaal. Ik moet nu in mijn eentje tempo houden en dat is een stuk lastiger dan in een groepje. Hoe snel zal ik gaan? Net boven de vijf minuten per kilometer denk ik. Een eindtijd net boven de twee uur blijft haalbaar.

Km 18-20. Saai, saai, saai.

Km 21,1. Schagerbrug in zicht. Ik word door wat lopers ingehaald, zij hebben hun snelheid beter verdeeld. Mijn horloge zegt 1.42.17. Een heel redelijke halve marathon tijd.

Km 22. Groepen onbekende toeschouwers roepen “Hup Dick!” , maar niet naar mij.

Pal achter mij loopt nog een Dick die overduidelijk hier uit het dorp komt. Dick haalt mij in. Met zoveel support ga je harder lopen.

Km 23. Het industrieterrein van Schagen. Doorbijten. Ik haal Dick weer in.

Km 24. De finish is in zicht. Harder doorbijten. Nog 500 meter. Door een tunneltje en dus een hellinkje op. Pijnlijk. Dick trekt een eindsprint en gaat me voorbij.

Km 25. Finish in het centrum van Schagen. Gehaald! Dit is nog een loop zonder tijdwaarneming en chip. Een vrijwilliger noteert mijn tijd op een papiertje:

2.02.30. Sander, Sander en Paul zijn vijf minuten op mijn uitgelopen. Ik ben toch tevreden. Precies mijn doel en sneller dan ik eigenlijk had verwacht.

Volgend jaar weer, maar dan in helse omstandigheden?

Dick Ernste.

Uitslagen:

Paul Blom 1:57:35 (12e mannen 50)

Sander Kager 1:57:36 (9e mannen 40)

Sander Bergers 1:58:37 (10e mannen 40)

Dick Ernste 2:02:33 (17e mannen 50)

Recente items

22-01-17 16:18 Dennis van Dok ijsbaan

https://schoorlseijsclub.nl

22-01-17 16:02 Dennis van Dok Schoorlse IJsclub

Website van de Schoorlse IJsclub lees verder...

18-10-16 18:45 Dennis van Dok Fusie met STG Bergen afgerond

De fusie met de STG Bergen is rond. lees verder...

27-05-16 23:36 Dennis van Dok algemene ledenvergadering 2016

Op donderdag 19 mei vond de algemene ledenvergadering van de Schaatstrainingsgroep Schoorl plaats in het clubgebouw van de Schoorlse IJsclub.

Vanwege de aanstaande fusie met STG Bergen was dit tevens de laatste keer onder deze naam.

lees verder...

25-05-16 14:30 Gerard Pater 18 mei 2016

Onder reactie van Klaas

Loopjournaal woensdag, 18 mei 2016.

Woensdag, 16 lopers, goed loopweer, 1 km-training, hoek Zeeweg-Nieuweweg.

Bospad-schelpenpad rechts-Julianalaan richting Berenkuil, rechts Zeeweg tot start.

Eerste km 7 ½ minuut, daarna 7, 6 ½, 6, 5 ½.

lees verder...

22-05-16 18:48 Gerard Pater 11 mei 2016

Onder redactie van Klaas Tillema

Loopjournaal, woensdag,

Woensdag. Na twee woensdagen geen training nu weer begonnen met 14 lopers.

Volop zomer boven de 20 graden. Rob had gekozen voor een duurloop met versnellingen. Wel erg zweten.

lees verder...

22-05-16 18:46 Gerard Pater 6 mei 2016

Loopjournaal,

Tussen alle vrije en bijzondere dagen was op vrijdag, 6 mei de Cityrun. Het verslag is al toegemaild. Zondagmorgen om 8.00 uur kwamen de lopers weer op gang.

Vrijdag, 6 mei was de eerste zomerdag 2016 en zaterdag en zondag volgden als zodanig.

lees verder...

09-05-16 20:15 Gerard Pater Cityrun by Night Alkmaar, vrijdag, 6 mei 2016

Weer een bijzondere avond en weer totaal anders.

lees verder...

04-05-16 11:30 Gerard Pater 27 april 2016

Loopjournaal.

Woensdag, 27 april geen training wegens Koningsdag.

Zaterdag, 30 april. 9 lopers, Dick Ernste trainer.

Lange training.

lees verder...

02-05-16 19:59 Gerard Pater 20 april 2016

Onder redactie van Klaas Tillema

Loopjournaal,

Woensdag, (midweekje vakantie).

Aankomende 2 weken geen training:

Koningsdag, woensdag, 27 april en woensdag, 4 mei.

Zaterdag, Dick Ernste trainer, 9 lopers voor improvisatie-training.

Opzet: 5 minuten lopen, 1

lees verder...